Efteruddannelse er et vinterhit hos landets håndværkere, der i stor stil valfarter til faglige fyraftensmøder og opkvalificerende arrangementer hos både producenter og byggecentre.
Danske håndværkere satser i stigende grad på efteruddannelse og faglig opkvalificering for at styrke konkurrenceevnen og udvikle forretningen i takt med efterspørgslen hos bygherrer.
Ifølge brancheforeningen Danske Byggecentre er antallet af håndværkere, der lægger vejen forbi det lokale byggecenter til produktpræsentationer, kurser osv., steget med 20-25 procent fra starten af 2017 til nytår i år.
Skærper firmaprofilen
Særligt vintermånederne er populære at bruge til opkvalificering, lyder det fra ARDEX, som bl.a. står bag murerordningen FlisePartneren, hvor murerfirmaer i hele landet kan certificere sig inden for bl.a. vådrum, radonsikring og storformatfliser.
– Der er generelt lidt mindre tryk på i vintermånederne, og mange firmaer vælger derfor at investere den ekstra tid i opkvalificerende kurser og efteruddannelse. Det handler ikke kun om at styrke medarbejdernes faglige kompetencer, men også om at skærpe firmaets profil i en tid, hvor der er stor konkurrence om opgaverne, fortæller teknisk salgskonsulent Mikkel Falkenstrøm fra ARDEX.